sternocleidomastoideus.blogg.se

14/7

Kategori: Allmänt

Svenska dagbladet skrev för ett par dagar sedan om meningokocker och det vaccin som nu finns tillgängligt; http://www.svd.se/nyheter/inrikes/socialstyrelsen-nej-till-vaccin_8337660.svd (dock inte samma artikel som i tidningen). Fan vad jag blir arg på såna här kvasi-vetenskapliga artiklar, som utelämnar vissa fakta och bara presenterar fakta som kan dra med sig allmänheten. I artikeln verkade det som att meningokocker är den absolut enda bakterien som kan orsaka meningit, medan jag snarare fick intrycket av att nästan alla bakterier kan orsaka meningit under rätt förhållanden när vi läste Attack och Försvar (precis som att man altid kan dra till med illamående som biverkan på nästan varenda läkemedel, kan man alltid dra till med meningit som ett tänkbart symptom på en viss bakterieinfektion. Typ. Okej inte riktigt, men det är ju inte helt ovanligt). Att vaccinera mot meningokocker ger med andra ord såklart inget skydd mot meningit, vilket man kan få intryck av efter att ha läst artikeln. Jag måste säga att jag inte tycker att det är försvarbart att ett vaccin mot en bakterie som drabbar en så liten andel av befolkningen ska ingå i allmänna vaccinationsprogrammet. 
 
I artikeln i tidningen hade de också en idiotisk liten faktaruta, där det stod att virus nästan aldrig orsakar någon farlig meningit. Undermeningen blir att virus är med andra ord helt ofarliga. Kom och säg det till den som har drabbats av Herpes-encefalit. Alltså man kan ju såklart inte kräva att en vanlig dagstidning ska producera vetenskapliga artiklar, men jag tycker det är fel eftersom det kan invagga folk i en falsk säkerhet och slutsatsen: "Vaccinerar jag mig mot den där bakterien på m så är det lugnt". 
 
När jag ändå är inne i mitt nyhetssvep, måste jag få ur mig min kritik gentemot EU. Vad in i helvete håller på att hända? De förbjuder mentolsmak på cigaretter, men kan inte gå in och besluta om en abortlag som ger alla kvinnor rätt att bestämma över sin egen kropp. Irlands nya "liberala" abortlag är ju ett skämt (http://www.svd.se/nyheter/utrikes/irlands-abortlag-liberaliseras_8340816.svd). Lever vi fortfarande på medeltiden? EUs prioriteringar säger ju en hel del, tycker jag. Håller på och petar i små detaljfrågor, men när det gäller mänskliga rättigheter ser de mellan fingrarna. Jag kan inte låta bli att tänka på Orwells "1984"; på den totalitära staten som Winston Smith lever i, där valfriheten är lika med noll. Var hans profetia rätt? Är det samma samhälle vi också är på väg mot, sakta men säkert?  
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: