sternocleidomastoideus.blogg.se

2013-05-11

Kategori: Allmänt

Mindre än en månad kvar nu till "sommarlov". Den här gången blir det nästan lov på riktigt för min del. Jag brukar alltid försöka jobba som fan på somrarna, dels för att jag har tid då men också för att det är de värderingarna jag har med mig hemifrån. Något annat skulle inte kännas riktigt okej eller accepterat. Så tänkte jag iallafall förut, men sedan jag började plugga här så kan jag faktiskt känna att det är okej att ta det lite lugnt på somrarna med tanke på hur mycket jag pluggar under terminerna. 
 
Allra värst var den sommaren då jag jobbade dubbelt; som uska på ett äldreboende och som skötare på en psykosavdelning. Alltid 10- 14 dagar i sträck, dubbelpass på dubbelpass till minimilön. Förra sommaren jobbade jag lite ströpass som sjuksköterska på dispens, på samma psykosavdelning som jag nu kommer att spendera min 3e sommar på. De ringde och frågade om jag ville jobba som syrra där i sommar också, men nu har det slutat med att jag har fått lite nattpass här och där som skötare istället. Känns väl sådär, med tanke på att det var de som hörde av sig till mig och jag har utgått ifrån att jag har garanterat jobb som syrra. Skulle jag ha vetat om det skulle jag såklart ha varit ute i tid och sökt andra jobb, vilket det är lite sent för nu. Inte så kul att "degraderas" till skötare, när jag faktiskt har en utbildning som jag kan utnyttja.
 
Samtidigt spelar det inte jättestor roll, jag är glad över att få jobba natt eftersom jag trivs så bra med det och jag måste ändå säga att jag tycker att det är roligare att jobba som skötare än som syrra (iallafall inom psykiatrin). Dessutom kommer jag att vara x-vak nu, vilket innebär att jag får åka på vak till KS om det är en somatiskt sjuk patient som kräver psykiatrisk övervakning (oftast efter självmordsförsök). Vet inte vilket ord jag ska använda utan att det låter helt fel, men det känns kul med lite andra arbetsuppgifter och det känns som att det kan bli väldigt intressant. Nu är det ju som det är helt enkelt, och ju mer fördelar jag ser med det desto mer ser jag fram emot att jobba mina ströpass. 
 
Frågan är bara vad tusan jag ska göra med all fritid. Jag är inte van att ha fritid längre. Alla normala människor kommer ju att jobba när jag sover eller är ledig. Ska jag försöka skriva klart min bok? Börja plugga ryska igen? Lära mig spela gitarr? Gå till en sångpedagog? Ta mc-kort? Repetera anatomi? Lära mig laga mat? Börja fitness-träna? Gå en fotokurs? När jag tänker efter lär jag nog inte ha några problem med att fylla min fritid ändå...  
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: