sternocleidomastoideus.blogg.se

Limbo

Kategori: Allmänt

Jag är så glad över att tentapluggandet äntligen börjar lida mot sitt slut. Iallafall för den här gången. När jag tentapluggar försummar jag hela mitt liv. Jag städar inte. Jag tvättar inte. Jag lagar inte mat. Jag tränar inte. Tycker däremot om kvällarna före tentan riktigt mycket; det är som att man på något sätt har gett upp. Som den här kvällen. Den har spenderats på gymmet med Malin och Emelie, väldigt skönt efter mitt tentauppehåll på en vecka. Trodde aldrig att jag skulle bli en sån där människa som får gym-abstinens, men det verkar jag onekligen ha blivit. Har aldrig tidigare varit speciellt intresserad av träning, men nu när jag har bättre koll på muskelgrupper och metabolism tycker jag faktiskt att det är riktigt kul. Och så får man ju fina ben också. Har dessutom hunnit med min traditionella "kvällen-innan-tentan-ritual", det vill säga bäddat rent och fått bort de äckliga lakanen som man har tentapluggssvettats i, gjort en dunderinpackning, lagt en ansiktsmask och rakat bort slutspelsskägget. Det gamla vanliga med andra ord. 
 
Idag har jag slöpluggat bäckenbottenanatomi och reproduktion - att plugga anatomi känns aldrig som att plugga på riktigt, man tittar "bara" på lite bilder och memorerar lite namn och reproduktion är så enkelt. Har fortfarande embryologin kvar att repetera, men det hinner jag imorgon. Vi skriver nämligen inte tentan förrän klockan 17. Embryologi är för övrigt ett hopplöst ämne i mina ögon - saker snurrar sig, veckar sig, vrider sig, differentierar och delar sig på ett sätt som jag tycker är helt omöjligt att förstå sig på. 
 
Imorgon hade jag tänkt att försöka lyckas med den till synes enkla processen att få med mig en fungerande blyertspenna och en giltig legitimation till tentan. Det är bra mycket svårare än vad det verkar; de två senaste tentorna har jag misslyckats med denna procedur.
 
Inför neuron var jag på plats i god tid. Jag slog mig ned vid ett fönster där jag sakta men säkert började rada upp min förtäring; pastasallad, vattenflaska, bananer, choklad, godis, kaffe och drickyoughurt. Folk frågade mig om jag skulle öppna ett café. Jag kände mig väl förberedd och började skriva för glatta livet när jag väl fick tentan - två meningar var vad jag hann med. Sedan dog stiftet i min penna. Jag blev så illa tvungen att fråga den sura tentatanten om en ny penna. Hon tittade argt på mig men efter många om och men fick jag min penna. Jag började återigen att skriva för glatta livet, och hann svara på två frågor innan den pennan också dog. Jag blev helt enkelt tvungen att be den sura tentatanten om en ny penna! Den sura tentatanten såg jättesur ut, men jag fick ändå en ny och fungerande penna. Det misstaget gör jag inte om.
 
Inför gastron kändes det också bra, jag hade haft en bra morgon och laddat upp med bra mat och lagom mycket kaffe. När jag ska gå in i tentasalen inser jag att jag av någon anledning har lagt ur körkortet ur plånboken (det är ju så himla jobbigt att släpa på). Jag blev helt enkelt tvungen att kuta hem för att hämta det, och hann dundra in i tre olika tentasalar innan jag till slut fick komma in i en där det fanns plats, svettig och skakig. Ingen höjdare det heller.   
 
Det är helt enkelt jag i ett nötskal, tentaplugget gör mig nog mer förvirrad än vanligt. I förrgår traskade jag rakt in i en vägg när jag gick och beundrade mina Dr. Martens. Tur att jag iallfall kan skylla på att det var mörkt. 
 
 
 
Tentapluggsmiljöer. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: