sternocleidomastoideus.blogg.se

Mnemonics

Kategori: Allmänt

Har av någon konstig anledning alltid haft himla svårt att skilja på ureter och urethra, men nu kommer jag aldrig att glömma det tack vare denna mnemonic: "Ureter - nära det man eeeter". 
 
Mnemonic är ett uttryck som jag lärde mig förra terminen, och utgörs alltså av såna där knäppa minnesramsor. Jag har insett att ju snuskigare och konstigare de är, desto bättre kommer man ihåg. Kommer ju t.ex. aldrig att glömma vilken muskelgrupp n. obturatorius innerverar; "If you want to rape a girl, cut the obturator nerve!"  (Alltså adduktorgruppen). 
 
För att komma ihåg kranialnerverna finns det ungefär hur många snuskiga ramsor som helst, men jag har fastnat för en väldigt snäll: "Olga optiker och Torbjörn triangelspelare annonserar fantastisk veckotvål, glöm varig acne hy." Den här sitter verkligen i ryggmärgen på mig, rabblar den varenda gång jag ska komma på numret på en kranialnerv. Lite särskrivning där på slutet, men det är smällar man får ta tycker språkfascisten. Och såklart, klassikern "some say marry money, but my brother says big boobs/brains matter more" för att komma ihåg sensorisk/motorisk/both. 
 
Jag vet verkligen inte vars jag försöker komma med det här, alla sätt att lära sig på är bra utom de dåliga antar jag. Nu ska jag hoppa in i duschen och stupa i säng, efter en lååång dag spenderad på MB och ett pass body balance som avslut på dagen. Natti! 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: