sternocleidomastoideus.blogg.se

Nattliga tankar

Kategori: Allmänt

Jag kan som vanligt inte sova fast jag tror att jag är trött, så jag tänkte knåpa ihop ett litet inlägg istället om en sak som jag har funderat mycket på den senaste tiden. Vikt och kroppsbild.
 
Jag blir så himla ledsen när jag hör om folk, framför allt via representanter från det kvinnliga könet, om att de inte känner sig fina eller bekväma i sina kroppar. Jag har aldrig direkt haft några problem med min egen kroppsbild och känner mig överlag rätt nöjd med min kropp som helhet, trots att det antagligen aldrig går att komma ifrån att det finns småsaker som jag skulle vilja ändra på. Därför kan jag bara föreställa mig hur otroligt betungande det måste vara att titta på sig själv och inte kunna känna sig fin.
 
I mina ögon så finns det inte en definition på vad som är fint eller vackert. Vacker är den som är känner sig vacker, och det finns ju inget som kan ta ifrån en person det. Därför tycker jag också att det är så himla synd när folk helt utan eftertanke postar bilder på facebook, där det står att "kurviga kvinnor är riktiga kvinnor" och liknande. Så otroligt idiotiskt. Det är ungefär som att säga att alla som inte är blondiner är fula. Jag förstår inte vitsen med att försöka trycka ned kvinnor (eller personer överhuvudtaget) med en viss kroppstyp eller ett visst utseende, till förmån för en annan. Samma sak skulle självklart gälla om någon la upp en bild där samma sak stod om smala kvinnor, fast det finns väl knappast någon som skulle våga göra det.
 
Jag tror att kvinnor som postar sådana bilder är missnöjda med sin egen kropp och därför kanske helt omedvetet försöker trycka ned folk som inte ser ut som dem. Män som lägger upp såna bilder måste helt enkelt vara korkade. Det finns någon därute, en osäker person med dålig självuppfattning, som kommer att ta åt sig av den bilden och må dåligt över den. Det finns folk som blir sårade av sådana bilder. Internetmobbning. Det är sorgligt att vuxna människor inte har förmåga till mer eftertanke. Man får fan tänka sig för innan man lägger ut bilder om hur "alla" bör se ut eller hur "alla" bör vara. Det finns så mycket som är fint, och jag förstår inte varför man ska vara inskränkt och utgå från att det bara finns ett sätt som är rätt.
 
Godnatt!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: