sternocleidomastoideus.blogg.se

Veckans moraltant

Kategori: Allmänt

Jag har börjat inse att jag är minst lika mycket moraltant i labbsalen som jag är när det kommer till sopsortering. Bland det värsta jag vet är när folk sorterar fel, för det kan ju egentligen inte bero på något annat än ren lathet. Sopmarodörer! Det slutar alltid med att jag står och plockar bland gamla äckliga plastförpackningar i insamlingen i korridoren. Att komma dragandes med argument som att man inte orkar håller inte, speciellt i en stad som Umeå där det är så lätt att källsortera. Det är en så enkel sak att göra för miljön, så jag kan verkligen inte förstå vissa människors oengagemang.
 
Lite samma sak gäller i labbsalen. Hur in i helvete svårt ska det vara att fatta att man inte slänger kontaminerade handskar i soptunnan? Jag känner mig något patetisk som hakar upp mig på en sån sak, men det var i princip det första labbassarna sa till oss. Ändå fortsätter folk att slänga handskar i soptunnan. Glömmer att stänga dörren till värmerummet. Glömmer bort gruppnumret och glömmer bort att säga ja på uppropet. Ja, jag/fröken Virrig själv kanske inte är rätt person att komma med några pekpinnar, men jag blir så less på att folk inte kan ta till sig av enkla instruktioner. 
 
I övrigt vet jag inte om jag har fått ut så mycket av labbarna, förutom att jag har blivit sjukt bra på att uppskatta mängden vätska i ett eppendorfrör bara genom att titta på det. Kan ju alltid vara bra att kunna liksom. Partytrick. I övrigt känns det mest som en övning i att lära sig läsa instruktioner. Förra veckan gjorde vi en labb där bara instruktionerna var på 15 sidor. Snark. Den här fredagsftermiddagen har spenderats med att svabba omkring bakterier i bloddroppar och jästdroppar och fylla i en massa plus i en tabell. Ungefär lika upphetsande som det låter.    
 
Det är en fantastisk mängd särskrivningar i labbgenomgångarna också. Blev nästan lite imponerad av den här: Värd cellens yt receptorer. Två särskrivningar på två ord. Way to go!!! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: